Invasieve ingreep? Meld het bij de trombosedienst

Volgens de Landelijke Standaard Keten Antistolling 2.0 (LSKA 2.0) moet de behandelend arts de trombosedienst inlichten over de invasieve ingrepen bij patiƫnten van de trombosedienst. Dit is belangrijk omdat bij invasieve ingrepen met een matig tot hoog bloedingsrisico de antistollingsbehandeling tijdelijk onderbroken moet worden. Daarom is het noodzakelijk dat u deze ingrepen vooraf meldt bij de trombosedienst.

Het bloedingsrisico telt

Het bloedingsrisico bij een invasieve ingreep wordt bepaald door:

• het type, de omvang en de duur van de ingreep
  • de voorgeschiedenis van de patiĆ«nt (bloeding bij eerdere ingrepen)
  • bijkomende ziekten die het bloedingsrisico verhogen
  • gelijktijdig gebruik van trombocytenaggregatieremmers

Bij invasieve ingrepen met een laag bloedingsrisico hoeft de antistollingsbehandeling niet te worden onderbroken als aan bepaalde voorwaarden is voldaan.

In alle andere gevallen is het noodzakelijk de behandeling met vitamine K-antagonisten (VKA's) te onderbreken. In de praktijk beslist degene die de invasieve ingreep uitvoert, over de gewenste hoogte van de INR. Dit gebeurt eventueel in overleg met de arts die de indicatie voor een VKA heeft gesteld. In het algemeen wordt een ingreep met een hoog of matig bloedingsrisico uitgevoerd bij een INR<=1,5.

Het bloedingsrisico bepaalt mede het moment waarop de behandeling met een van de heparines en/of met een VKA na de ingreep weer kan starten. Dit herstarten gebeurt in overleg met degene die de ingreep uitvoert.

Ingrepenformulier invullen?

Starlet Trombosedienst heeft een ingrepenformulier ontwikkeld. Download dit formulier, vul het volledig in en mail het naar de trombosedienst. U kunt het ingevulde formulier ook faxen naar de trombosedienst. Voor de regio Alkmaar is het faxnummer 085 7 731 452. Voor de regio Den Helder is het faxnummer 0223 69 69 20.

Home     /     Vacatures     /     Contact     /     © 2018 STARLET DC