Content

NIPT: onderzoek voor zwangere vrouwen

De NIPT is een test die aanwijzingen geeft of een ongeboren kind het syndroom van Down, Edwards of Patau heeft. Voor dit onderzoek wordt bloed van de moeder afgenomen en onderzocht. U kunt dit laten doen op een aantal locaties van Starlet. Uw verloskundige kan u hierover meer vertellen.

Bloedafname voor NIPT onderzoek kan van maandag t/m donderdag de gehele dag, afhankelijk van locatie en openingstijden, en op vrijdag tot 12.00 uur i.v.m. het verzenden van het bloed naar het NIPT-laboratorium.

Wat betekent NIPT?

NIPT betekent Niet Invasieve Prenatale Test. Eenvoudiger uitgelegd: een test waarvoor geen onderzoeksmateriaal uit de baarmoeder wordt gehaald, zoals bij een vruchtwaterpunctie of vlokkentest.

De NIPT bevindt zich in Nederland nog in de studiefase. Wie de test laat afnemen, geeft automatisch toestemming om mee te doen aan een van de twee studies die naar de test worden gedaan:

• TRIDENT-1: voor zwangerschappen met een verhoogd risico
  • TRIDENT-2: voor alle zwangeren

Op meer over NIPT vindt u uitgebreide informatie over de test en over de voorwaarden voor deelname.

Goed om te weten

Wie meedoet aan TRIDENT-2 betaalt €175 voor deelname aan de NIPT. U betaalt dit bedrag vooraf en online. Deze kosten worden niet vergoed door ziektekostenverzekeraars en gaan ook niet af van uw eigen risico.

De NIPT voor zwangeren met een verhoogd risico (TRIDENT-1) wordt wél vergoed. Mogelijk valt het wel onder uw eigen risico.

Dit kan op onze locaties:

• Heerhugowaard (Stationsplein)
  • Schagen
  • Middenmeer
  • Den Burgh – Texel
  • Den Helder (polikliniek NWZ)
  • Den Helder (Gezondheidscentrum De Schooten)
  • Alkmaar (Juliana van Stolberglaan)
  • Alkmaar (laboratorium NWZ)

U neemt mee:

• het formulier ‘Bloedafname NIPT’ dat u van uw verloskundige krijgt
  • een geldig legitimatiebewijs
  • het betaalbewijs dat u via e-mail heeft ontvangen (geprint of op uw telefoon)

Hoe hoort u de uitslag van de NIPT?

U krijgt de uitslag van de NIPT van uw eigen verloskundige, binnen 10 dagen na de bloedafname. Zij/hij vertelt u hierover meer. Starlet geeft u geen informatie over de uitslag.